Huidige situatie
Het is voor zelfstandigen een wettelijke verplichting om hun btw-identificatienummer te vermelden op hun facturen. Zelfstandigen met een webwinkel moeten dit nummer behalve op hun facturen ook op hun website vermelden. In het huidige btw-identificatienummer is het Burger Service Nummer (BSN) verwerkt. Door het in werking treden van de AVG-wet (Algemene Verordening Gegevensbescherming) op 25 mei 2018 mag het BSN-nummer geen onderdeel meer zijn van het btw-identificatienummer, omdat dit in strijd is met de privacywetgeving. In de huidige situatie is het BSN-nummer van de eenmanszaken/zzp’er openbaar. Kwaadwillenden zouden hiervan misbruik kunnen maken om identiteitsfraude te plegen.
Verwerkingsverbod
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Minister van Financiën een verwerkingsverbod opgelegd, waardoor de Belastingdienst het BSN-nummer niet meer mag gebruiken in het btw-identificatienummer van zelfstandigen. Dit verwerkingsverbod gaat in op 1 januari 2020.
Oplossing
De Belastingdienst stuurt in het najaar van 2019 aan alle eenmanszaken/zzp’ers in Nederland een nieuw btw-identificatienummer (afgekort: btw-id). Dit nummer moet vanaf 1 januari 2020 gebruikt worden op je facturen en website. Let erop dat je dit nummer ook tijdig doorgeeft aan je leveranciers, zeker als je zaken doet binnen de EU en je btw over de grens terug vraagt! Ook als je zaken doet met ondernemers waarbij de btw verlegd wordt. Bij btw verlegd moet namelijk ook het btw-nummer van de klant op de factuur vermeld worden!
Twee nummers
De invoeren van het nieuwe btw-identificatienummer heeft voor de Belastingdienst grote gevolgen. Dit komt omdat het btw-nummer in bijna alle systemen wordt gebruikt. De gevolgen die dit met zich meebrengt hebben betrekking op de juiste afhandeling van de btw-heffing. Daarom is er besloten om voorlopig, voor de interne processen bij de Belastingdienst, het huidige op het BSN-nummer gerelateerde nummer nog te gebruiken. Om onderscheid te maken tussen het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) heet het oude nummer vanaf 1 januari 2020 het omzetbelastingnummer (afg. ob-nummer)
Communicatie
De Belastingdienst blijft voorlopig in de communicatie (brieven en portaal voor btw-aangifte) met de ondernemer het op het BSN-gebaseerde nummer gebruiken. Omdat het hier gaat om de interne verwerking door de overheid is dit toegestaan.
Tussenoplossing
Zoals jullie hierboven kunnen lezen heeft de Belastingdienst er dus voor gekozen om een tussenoplossing te bieden, zodat in ieder geval per 1 januari 2020 aan de privacywetgeving wordt voldaan.
– Het huidige omzetbelastingnummer (ob-nummer) wordt gebruikt binnen de Belastingdienst voor de aangifte omzetbelasting.
– Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) is voor de ondernemer bedoeld om deze te gebruiken op zijn facturen, websites en voor handel binnen de EU.
Het is de bedoeling dat er zo snel mogelijk een nieuw ict-systeem voor de btw wordt ontwikkeld. Tot die tijd zal de Belastingdienst van deze tussenoplossing gebruik blijven maken.
Bronnen: Rijksoverheid, Autoriteit Persoonsgegevens, Zzp Nederland.
Geef een reactie